2011-04-27

Aku paling pantang bila...

Aku paling pantang bila org ckp "org yg pki tudung pn buat dosa".
laaa, mcm org xpki tudung baik sgt kn..
klu baik mesti pakai tudung.
bkn ape, org yg pki tudung tu dosanya dia tanggung sendri & itu urusan dia dgn Allah.
org yg xpki tudung tu plak dosanya melibatkan manusia sejagat.
ayah dia, abang dia, adik2 lelaki dia dgn dia2 skali.
org yg pndg dia pn dpt jgk la tempias.
kwn2 yg tak tegur (cm aku, ngaku oi!) pn dpt jgk. huhu.

bayangkan ek, sehelai rambut = satu dosa.
kt atas kepala kita bkn sehelai je cik kak oi, riban2 kot.
riban2 helai rambut = riban2 dosa.
sorg bkn muhrim tgk sehelai rambut = satu dosa dpt (org yg berkenaan).
sorg bkn muhrim tgk riban2 helai rambut = riban2 dosa dpt (org yg berkenaan).
riban2 bkn muhrim tgk riban2 helai rambut = riban2 riban2 tak terkira (sila congak) dosa dpt (org yg berkenaan).
aduh!
konpem la kt situ sgt2 berdosa. lg trok dr org yg pki tudung kn?
yela, org yg pki tudung pn wt dosa jgk.
manusia mmg tak sempurna.
tp klu dh wajib, hukumnya tetap wajib. dlm Al-Quran pn ada sebut.
takkan nk pertikaikn lg & bnding2kn dgn org yg pki tudung plak?

tak pki tdung tu dosa kecik yg klu kumpul lama2, jd berkerak & makin mnjadi..
jadi lme2 bnde tu akan jd dosa besar jgk.
kecik mana pn kita tatau jgk sbb kita taleh nk tgk saiz dosa tu cmne plak kn...
ok, dlm Al-Quran tak sebut pasai nk pki tdung, tp tutup aurat.
aurat perempuan semuanya kecuali muka dan tapak tangan.
ade sebut ke rambut tu bkn aurat?
adoi.

aku pernah jgk ade anggapan cmni. ni la akibatnyer terpengaruh dgn rakan2 sebaya & tidak rujuk pada yang lebih berilmu.
bodoh sombong namanya nih.
Alhamdullillah aku sedar kesilapan aku tu.
sbb nyer, org yg tak pki tudung wlu bgaimanapn dia membuat suruhan Allah, ttap bdosa.
dh byk sumber aku baca, rujuk, kaji & kumpul. (yg hidup & tak bernyawa)

aku bkn la manusia sempurna yg sentiasa membuat suruhanNya insyaAllah aku dpt mengurangkan apa yg dilarangNya.
ini sekadar rujukan --> Indahnya Menutup Aurat
digalakkan mendapatkan rujukan selanjutnya dr org2 yg lebih mengetahui & bijak pandai (dlm bab2 agama, bkn yg suka ckp kosong)

No comments: